Test Forbrukslån | Sähkösopimus Vertailu | Reise Kredittkort | Strøm | Beste Brannalarm | Forsikringer Sammenligning | Beste Telefonabonnement | Billigste Bredbånd

האם מדורת השבט דועכת ואיך תראה הטלוויזיה של העתיד?

צפיה בדור העתיד של הטלוויזיה

האם מדורת השבט דועכת ואיך תראה הטלוויזיה של העתיד?

הדור הבא של הטלוויזיה כבר כאן

 

הדור הבא של הטלוויזיה נמצא מעבר לפינה עם טכנולוגיה חדשנית אינטואיטיבית ומותאמת אישית, איכות צפייה וקליטה משופרות ומעל הכל: יצירתיות מתפרצת מקורית ואיכותית. ואם נקשיב לדיווחים בעולם, כנראה שזוהי רק תחילתה מהפכה.

 

 

 

זוכרים את הימים שהטלוויזיה הרב ערוצית נכנסה בסערה לסלון? היינו בטוחים שעולם תוכן חדש, עשיר ומגוון נפרש על המסך ושסופסוף זכות הבחירה בידנו. במבט לאחור אפשר להגיד שהיתה זו אשליה, הרדידות שלטה ונשלטה ע”י הרייטינג והמפרסמים והכמות דחקה את האיכות עם עשרות תחנות טלוויזיה זרות מרחבי העולם, אופרות סבון, תכניות ריאליטי, שעשועונים ועוד. לא פלא שהספקנים מיהרו להספיד את הטלוויזיה עם כניסתם ופריחתם של היוטיוב ואתרי הצפייה הפיראטיים. היום ברור שאין ארוחות חינם –  שיתופי התכנים הפיראטיים נסגרים ונזנחים, היוטיוב מגן על זכויות יוצרים וקהל הצופים נשאר עם בטן מקרקרת למשהו טעים וטוב.

 

תוכן העיניינים

ואז הגיע הסטרימינג!
גם תוכן איכותי וגם מחיר נמוך, יש חיה כזו?
ממשקים עתידניים ומיגור מחלת הזפזפת
אפליקציות התוכן VS  טלוויזיה רב ערוצית
נטפליקס כבר לא לבד – הכירו את הדבר הממכר הבא!
אז מה צופה העתיד?
ומה אצלנו?

 

 

ואז הגיע הסטרימינג!

בדיוק כשכבר חשבנו שאין ברירה ושחייבים לפתוח איזה ספר טוב או ללכת להצגה, נכנסו לחיינו אפליקציות התוכן בסטרימינג – שירות הזרמת התוכן ע”ג רשת האינטרנט. לא עוד תוכן אשר מוכתב ע”י רייטינג או ערוצי נישה אזוטריים. אפליקציות התוכן הן חברות תוכן עצמאיות אשר הדבר היחיד שמניע אותן ומצדיק את קיומן, הוא רכישת תוכן איכותי ופופולארי ויצירה של תוכן מקורי, מוביל וחדשני.

הראשונים לאמץ את אפליקציות התוכן, היו ה-  cord cutting- אותם צעירים אשר השתחררו מכבלי הטלוויזיה והלוויין, או ליתר דיוק, מעולם לא נכבלו בהם ואת התוכן שלהם הם מעדיפים לצרוך באופן סלקטיבי, זמין וישיר, בכל מקום ומכל מכשיר. נטפליקס או יוטיוב למשל.

גם בקרב המבוגרים יותר בגילאי 40-50, ניתן לזהות מגמה של נהירה לעבר אפליקציות התוכן בשנה האחרונה, אם זה כאלטרנטיבה לכבלים/לוויין, אבל בעיקר כתוספת תוכן איכותי ונייד לעצמם ולבני המשפחה הצעירים.

 

גם תוכן איכותי וגם מחיר נמוך, יש חיה כזו?

תמיד לימדו אותנו שעל איכות צריך לשלם והרבה. ובכן, הטכנולוגיה שינתה את חוקי הלוגיקה. לאפליקציות התוכן אין מערך לוגיסטי יקר ומסורבל כמו לכבלים/לווין ויכולת ההתפשטות שלהן היא בלתי מוגבלת, בדיוק כמו את כל אתר אינטרנט או אפליקציה אחרת – ללא צורך באחזקת מוקד מכירות, שירות לקוחות, טכנאים, רכבי שירות, ציוד קצה ועוד. מתחברים לבד, עוברים מסלול לבד ומתנתקים לבד במיידי, מכל מקום ובכל זמן.

 

ממשקים עתידניים ומיגור מחלת הזפזפת

למה לכם לחפש ערוצים ותוכניות, אם התוכניות יכולות למצוא אתכם! הגזרה הכי לוהטת כיום (אחרי התוכן כמובן) בתחרות בין ספקי טלוויזיה, היא בתחום ממשק המשתמש. בממשקים החדשים ניתן לבצע חיפוש תכנים חופשי באמצעות הקלדה או עיון אינטואיטיבי בספריית התכנים. חלק מממשקים מאפשרים לכל צופה להקים אזור צפייה מותאם אישית הכולל הצעות להמשך צפייה בתכנים האחרונים שנצפו והמלצות צפייה בהתאם לז’אנרים מועדפים ולהרגלי הצפייה.

וזוהי רק תחילתה של התממשקות מופלאה כאשר הטלוויזיה והממשק הם רק הצינור למגוון רחב של תכנים ושירותים אינטראקטיביים ופרסונאליים אשר צפויים להגיע בהמשך במסגרת מה שנקרא טכנולוגיית ה-Next Gen TV.

 

קבלו הצצה קטנה לפיצ’רים פוטנציאליים אשר מתבשלים בעולם:

 

  • התקשרות ישירה לשירותי בידור וחירום מקומיים בהתאם למיקום.
  • שידורים במכוניות אוטונומיות אשר לא מצריכות נהג – כי מה תעשו עם כל הזמן הפנוי הזה?
  • שילוב רשתות חברתיות בממשק אשר יכלול שיחות וידאו בין הצופים – תחשבו למשל על הפוטנציאל של צפייה משותפת במשחק כדורגל עם כל החברים, אבל בבית שלהם.
  • מעבר לשידורים באיכות 8K – פי 2 רזולוציה משידורי 4K. לשוק כבר יצאו מספר דגמים ניסיוניים של טלוויזיות8K , למשל LG וסמסונג ובקרוב גם של סוני, שארפ, טושיבה, דל ועוד.
  • שילוב אינטליגנציה מלאכותית.
  • התממשקות למציאות מדומה VR ותלת מימד.
  • ניהול התכנים על גבי הענן וגישה אליהם מכל מקום בעולם.

 

אפליקציות התוכן VS  טלוויזיה רב ערוצית

 

טלוויזיה רב ערוצית- נטפליקס

 

ממש לא היינו ממהרים להספיד את שירותי התוכן בכבלים או בלוויין. בארץ למשל, שתי ספקיות הטלוויזיה הגדולות, הוציאו גרסאות אינטרנטיות מצומצמות ומוזלות משל עצמם על מנת להתמודד בגזרת הטכנולוגיה והמחירים הנמוכים –  נקסט טיוי מבית הוט וסטינג טיוי מבית יס. בנוסף, חברות פרטנר TV וסלקוםTV  משלבות שירותי תוכן בסטרימינג עם ערוצים חיים.

ענקיות התוכן כדוגמת נטפליקס מתחילות להבין מצדן, שעל מנת לשרוד בשוק תחרותי ולהמשיך לייצר תכנים איכותיים, צריך המון כסף אשר הרבה ממנו נמצא בלב עסקי הפרסום בטלוויזיה המסחרית (אשר עדיין שומרת על מעמדה האיתן בבניית מותגים וחיזוקם). איך אפליקציות התוכן יכולות ליהנות מעוגת כספי הפרסום ללא שידור פרסומות? דרך אחת, היא מכירת סרטים וסדרות לטלוויזיה הרב ערוצית (מי אמר בית הקלפים?). דרך נוספת, היא הוספת אפליקציית התוכן כחלק מחבילות הטלוויזיה של הספקיות הגדולות וחלוקת הרווחים ביניהן.

מחסום נוסף אשר מונע את ההתפשטות המהירה של שירותי התוכן ע”ג האינטרנט, הוא באופן פרדוקסלי האינטרנט עצמו. תשתית האינטרנט בישראל עדיין לא מסוגלת (ברובה) לתמוך באופן מהיר, רציף ואיכותי בשידורי תוכן ובטח אם מדובר ברזולוציות צפייה  גבוהות של  HD ומעלה. בארה”ב אשר מקדימה אותנו במספר שנים, מספר הצופים דרך האינטרנט  עקפו את מספר הצופים בלוויין ובכבלים כבר בשנת 2016 ובכל שנה נוטשים עוד מיליוני צופים לטובת האינטרנט (בשנים 2015-2017 למשל, יותר מ-9 מיליון אמריקאים התנתקו משירותי הכבלים והלוויין). בישראל אנחנו עוד לא שם, אבל יש המעריכים שבשנת 2021 רשת האינטרנט תעקוף את הכבלים והלוויין בכמויות המידע האדירות אשר יוזרמו דרכה ואם במקביל לא יחול שיפור במצב תשתיות האינטרנט (הנייחות והניידות), אז כולנו נהיה בבעיה ונאלץ לחזור לימים החשוכים של אינטרנט איטי ותקוע בשעות השיא.

 

נטפליקס כבר לא לבד – הכירו את הדבר הממכר הבא!

 

צפיה בטלוויזיה | הדבר הממכר הבא

 

לאחר הצלחתה הפנומנלית של נטפליקס, ראו חברות התוכן והתקשורת הגדולות כי טוב והחליטו להוציא אפליקציית תוכן משלהם, חלקן כבר קיימות וחלקן לקראת השקה. עד שאלו ינחתו אצלנו בסלון /בסלולר / במחשב ובכל מקום, מוזמנים להכיר את אפליקציות המובילות –  יש המון, אבל אנחנו בחרנו להציג את אלו שלדעת מבינים בתחום יש את סיכויי ההישרדות הגבוהים ביותר:

 

NETFLIX – אז למי שעדיין לא מכיר זוהי החברה שהביאה לעולם את טכנולוגיית הבינג’ השטנית – צפייה ברצף וללא שהות בסדרות, כמו שנאמר “טוב אם כבר הפרק התחיל, אין ברירה נמשיך..”
נטפליקס האמריקאית התחילה כספריית DVD  בשנת 1997, המספקת למנויים חודשיים עותקים של תוכניות וסרטים ללא הגבלה (הלקוח היה צריך להחזיר אותם במעטפה בתום הצפייה).
בשנת 2007 החלה החברה בפיתוח ובשיווק שירותי סטרימינג – צפייה באמצעות האינטרנט במגוון מכשירים תומכים.
בשנת 2011 החלה החברה להפיק סדרות מקוריות ושחרורן לצפייה כעונה שלמה וזוהי תחילתה של תרבות צפיית הבינג’ של נטפליקס. כיום, מודל התוכן של החברה מבוסס על 50% תוכן מקורי ובלעדי ו-50% תוכניות רכש.
בסוף הרבעון הראשון של 2018, לשירות נטפליקס רשומים 125 מיליון מנויים בכ-189 מדינות ברחבי העולם.

 

Amazon Video – המתחרה הכי גדולה של נטפליקס אשר מחזיקה ב-33% משוק הסטרימינג בארה”ב (לעומת 51% נתח שוק של נטפליקס). אמזון וידאו הושק בשנת 2006 בארה”ב ובישראל בשנת 2017. השירות, המוכר גם בשם אמזון פריים וידאו (Amazon Prime Video), הינו שירות הסטרימינג של חברת אמזון העולמית ומציע ספרייה עצומה של סדרות, סרטים ותוכניות מקור בלעדיות לאמזון ובנוסף שירות רכישה או השכרה של תכנים אשר אינם חלק מהחבילה. למנויים בשירות קיימת אופציה להורדה של התוכניות למכשיר וצפייה בהם במועד מאוחר יותר גם ללא קליטת אינטרנט.

 

Disney – לא נספר לכם על ההיסטוריה המפוארת של חברת דיסני, כי קצרה היריעה. רק נציין שמדובר במעצמת מדיה אשר צפויה להשיק את שירותי הסטרימינג שלה בשנת 2019 ואיך שזה נראה מכאן, זה נשמע מאוד מבטיח. חברת דיסני מחזיקה במספר תותחים כבדים ביניהם: כל הקלאסיקות של  סרטי דיסני, פיקסאר, לוקאס פילם ושני הזיכיונות המכניסים של דיסני –  “מארוול” ומלחמת הכוכבים אשר כוללים סדרות טלוויזיה ושוברי קופות. בקיצור, יש למה לצפות, אבל לא בטוח שנטפליקס מצפים לזה.
בנוסף, דיסני משיקה פלטפורמת סטרימיניג נפרדת לערוץ הספורט ESPN אשר נמצא בשליטתה ואשר יכלול שידורים ישירים מליגות הבייסבול, ההוקי, ליגת הכדורגל האמריקאית ועוד.

 

Apple – עוד חברה אשר מתעוררת לזירת התחרות הרוחשת היא ענקית הטכנולוגיה האמריקאית אפל, אשר לפי הדיווחים צפויה להשיק את שירות הסטרימינג שלה בארה”ב במהלך חודש מרץ 2019 (הספקנים מהמרים שההשקה תידחה לקיץ של אותה שנה). להזכירכם, זוהי לא הפעם הראשונה של החברה בשירותי התוכן וכבר שנים שהחברה מציעה שירותי תוכן כדוגמת  Apple Musicובהצלחה יתרה.

 

בדומה למודל של נטפליקס, גם באפל עובדים במרץ ובהשקעה כספית אדירה (כמיליארד דולר עד כה), על ייצור תוכן עצמאי ובלעדי עם שורה של כוכבים הוליוודיים וזאת לצד רכש מאסיבי של סדרות וסרטים פופולאריים.
השמועות מספרות שבאפל מתכוונים להשיק את שירות הטלוויזיה גם במסגרת חבילת טריפל אשר תכלול את שירות המוזיקה “אפל מיוזיק” ושירות מגזין וחדשות. מהלך זה של יצירת חבילת בידור, הוא עוד אמצעי בחיזוק חברי המועדון הסגור והאליטיסטי של אפל. משתמשי אנדרואיד אל דאגה, גם אתם תוכלו להתחבר לשירות.

 

HULU – אשר פרושו במנדרינית “מחזיק דברים בעלי ערך”, הינו מתחרה השלישי בגודלו בארה”ב עם נתח שוק של 14%. השליטה בחברה מתחלקת בין דיסני (60%), חברת הכבלים ושירותי האינטרנט הגדולה בארצות הברית, COMCAST (30%) וחברת התקשורת TIME WARNER (10%). השירות הושק בארה”ב במרץ 2007, תחילה כפיילוט וכשנה לאחר מכן הושק באופן רשמי בתחומי ארה”ב בלבד וטרם הכריז על כוונות התפשטות לשאר העולם. בספריית התוכן של הולו ניתן למצוא תכנים רבים של הרשתות NBC ו-FOX  ביניהם סדרות עבר קלאסיות ולצדן סדרות וסרטים של רשתות כבלים אמריקאיות ושל חברות ההפקה הגדולות כדוגמת יוניברסל, פוקס המאה ה-20, מטרו גולדווין מאייר, סרטי סוני, ליונס גייט ועוד.

 

 Facebook Watch – בתחילת שנת 2017, הכריזה הרשת החברתית על כניסתה לתחום הטלוויזיה ועל השקעות עתק בתוכן בלעדי אשר יתחרה בנטפליקס. בין ההבטחות אשר שחררה הרשת לאוויר, נמצאת תוכנית היכרויות מבוססת על טכנולוגיית מציאות מדומה (VR) שבמסגרתה יוכלו המשתתפים להיפגש ב-VR, לפני הדייט בעולם האמיתי. כרגע מדובר בפלטפורמה הכוללת ספריית וידאו עצומה אשר מורכבת בעיקר מקטעי הווידאו של עמודי הפייסבוק אשר נמצאים במעקב הגולשים. הגרסה הנוכחית לא שכנעה אותנו, ממתינים בסבלנות להתפתחויות – מבטיחים לעקוב ולעדכן.

 

YouTube Red –  שירות המנויים בתשלום של ערוץ הסטרימינג הותיק בעולם, אשר נקרא YouTube Red, מציע ללקוחותיו ליהנות מצפייה ישירה ללא פרסומות ביוטיוב תמורת תשלום חודשי, אבל לא רק… בין השירותים שמציע המנוי ליוטיוב רד, ניתן למצוא שירות הורדת סרטונים ישירות מהיוטיוב, מנוי לספריית המוזיקה העצומה Google Play Music ומספר סדרות מקור בלעדיות. לשירות ניתן להרשם בארה”ב ובמספר מדינות נוספות בינהן מקסיקו, ניו זילנד, דרום קוריאה ואוסטרליה.

 

YouTube TV – שירות סטרימינג נוסף מבית יוטיוב המאפשר צפייה ישירה ב-44 ערוצי טלוויזיה דרך האינטרנט, תמורת דמי מנוי חודשיים. כמו כן ניתן לבצע הקלטה בלתי מוגבלת של תכניות ע”ג ענן מתוך מגוון הערוצים, בינהם:CBS , ABC, NBC, FOX, ערוצי פרימיום של רשת הכבלים, ערוצי ילדים וערוצי ספורט אמריקאיים, סדרות המקור שלYouTube Red, ערוצים מקומיים ועוד. כרגע השירות זמין בארה”ב בלבד.

 

אז מה צופה העתיד?

 

מה צופן לנו העתיד בטלוויזיה

 

בקצב גידול זה, שוק הטלוויזיה עומד להיות מוצף בעוד אפליקציות תוכן ולקוח אשר ירצה להישאר מעודכן וליהנות מהמגוון, ימצא עצמו מתנהל מול מספר ספקי תוכן ועם הוצאה כספית תופחת. חלק מהמומחים בתחום סבורים שהתוצאה תהיה מגמה הפוכה והצופים יחזרו לזרועותיה של הטלוויזיה הרב ערוצית אשר תספק להם את אפליקציות הסטרימינג במחיר מוזל בנוסף לחבילת הערוצים.

 

 

ומה אצלנו?

נכון לינואר 2019, בישראל פועלות שתי חברות הסטרימינג המובילות: נטפליקס ואמזון ואם להסיק לפי קבלת הפנים החמה שהקהל הישראלי ערך לנטפליקס, אנו צפויים לזרם (סטרימינג) עלייה של עוד אפליקציות תוכן מובילות.

עדיין לא ברור מתי וכיצד ישווקו אפליקציות התוכן החדשות –  ישירות ללקוח או על גבי פלטפורמות צפייה וותיקות ומבוססות. ניחוש פראי שלנו.. את חלקן נפגוש בתור הטבה/תוספת לחבילות הטלוויזיה ואולי אפילו כתוספת חביבה לחבילות הסלולר – אם עד היום תהיתם “מה לעזאזל עושים עם 100 מגה גלישה??” אז הרי לפניכם התשובה 🙂

 

המאמר נכתב באדיבות: kamaze.co.il השוואת מחירים  על ידי רונית רוזנאי אבן הר.