Lånekalkulator Forbrukslån | Paras Hiiri 2019 | Bruk av Kredittkort | Kraftpriser | Brannalarm Pris | Billigste Forsikring | Billig Telefonabonnement | Varmepumpe Test

פסיכולוגיה צבעים ומותגים- בחירה מושכלת של המיתוג

פסיכולוגיה של צבעים

פסיכולוגיה צבעים ומותגים- בחירה מושכלת של המיתוג

 

תוכן העיניינים

משמעותו וכוחו של הצבע בחיינו

על צבעים עסקים והקשר ביניהם

מנעד הצבעים והרגשות- לכל צבע יש רגש משלו

אדום: הצורך ההישרדותי הראשון

גווני כתום/צהוב: הצורך החברתי

ירוק: הצורך בבריאות והשאיפה לאיזון

גווני כחול/תכלת: הצורך בסדר וביטחון

הצבע הסגול: הצורך במעבר, בעל טבעי, הגשמה עצמית

שחור ולבן

ומה לגבי השוק הבינלאומי?

סיכום

 

משמעותו וכוחו של הצבע בחיינו

יש רגעים בחיים שבהם אתה יודע שהתאהבת. זה יכול להיות באדם, בספר, בכלי נגינה או בתחביב חדש.
לי זה קרה בגיל 16 עם צבע, כאשר המורה לאומנות הציגה לפנינו את סיפור חייו ועבודתו של האמן מארק רותקו – אמן מזרם האקספרסיוניזם האמריקאי המופשט (1903 -1970) שהמציא סגנון שנקרא

ציורי שדות צבע באופן הבא:

ציוריו של מארק רותקו

 

 

 

 

 

 

כמובן שמאותו רגע ואליך לא יכולתי להתעלם מכוחו והשפעתו העצומה של הצבע. הציורים מעבירים מנעד שלם של רגשות. השימוש בצבע יכול לרגש, להשפיע ולשנות מצב רוח ודוגמא זו, מראה זאת הלכה למעשה.

משמעות הצבע והשפעתו על האדם ריתקו מאז ומתמיד את האמנים, הביולוגים, הפסיכולוגים והחוקרים השונים. כיום, לאחר אינספור מחקרים, יש הסכמה מלאה לגבי השפעתו הרבה של הצבע על רגשותינו. עובדה: אנו מושפעים מצבעים ברמה ביולוגית, והעדפותינו לגבי צבעוניות משתנה בהתאם לגיל, מצב רגשי והסביבה החברתית והתרבותית שבה אנו נמצאים.

מאחר וצבעים עובדים בצורה ישירה על מערכת הרגשות שלנו, צבעוניות שונה תמלא אחר צורך שונה, וכפי שניתן לראות בציוריו של רותקו, שימוש בצבעים יכול ליצור שמחה או עצב, רוגע או חוסר סבלנות, רכות או אגרסיביות, פחד ואי-נוחות או שלווה ורגיעה אצל הצופה או הגולש.

 

על צבעים עסקים והקשר ביניהם- מיתוג

 

אם בעסקים עסקינן, תזכרו שמטרתו של הצבע בעולם העסקי היא ליצור זהות אחידה ועקבית עם אופי ורגש ברור כדי שלאורך זמן אנו, כצרכנים, נזהה אוטומטית (ורגשית) את המותג שאנחנו מחפשים. וגם אם איננו מודעים להשפעת הצבע על בחירותינו, פשוט תנסו לדמיין לרגע את עצמכם אוכלים אוכל בצבע כחול או לוקחים משכנתא מבנק שהמותג שלו הוא ורוד וסגול. מה התחושה שעולה לכם בראש? האם הייתם עושים זאת? אולי עוד כמה שנים, כשהתרבות תשתנה. 🙂

 

לכן, אני ממש ממליצה, לפני שאתם נכנסים לעבודת העיצוב – בין אם זה ברמת הלוגו, אתר האינטרנט, ה UI (עיצוב ממשק המשתמש כמו למשל באפליקציות) או ברכישת ציוד וריהוט לחנות. תשאלו את עצמכם- מה המסר שאתם רוצים להעביר? ביחד עם הבנה של משמעותו של כל צבע וצבע תוכלו לקבל החלטה מושכלת לגבי סקלת הצבעים שתעביר מסר זה ללקוחותיכם.

 

משימה קטנה נוספת שעלינו לברר לעומק לפני שניגשים לחקור את עולם הצבעים והיא בדיקת סביבת המוצר.

מהי הסביבה שבה המוצר או השרות שלי יראה. האם המוצר יהיה שמיש ביום או בלילה, האם למוצר יש מוצרים פיזיים נלווים (כמו אריזה מיוחדת), האם המוצר ארוז בתוך חבילה לשליחה בדואר, או שאתם דואגים לנייד אותו ממקום למקום (משאית הנושאת משלוח, לדוגמה, תיצבע בגוון חזק וחי יותר שיראה למרחוק) או שאולי הוא בכלל מדובר במוצר דיגיטלי בלבד ואז צריך להתחשב במרחק קרוב יותר לעיניים שלנו, גודל מסך, צבעוניות מרצדת וכו’.

תשובות לשאלות אלה הם הבסיס להתאמת הצבע והגוון שילוו את מוצר שלכם.

 

מנעד הצבעים והרגשות- לכל צבע יש רגש משלו

 

לפניכם רשימת צבעים בסיסית עם מנעד הרגשות אשר מחובר לכל צבע.  אלו צבעי הבסיס על פי סדר השפעתם על הרגשות שלנו  אדום, כתום, צהוב, ירוק, כחול וסגול.

 

אדום – הצורך ההישרדותי הראשון

 

אדום – זיהוי סכנה, מזון ורבייה (מיניות), דינמיות, תשומת לב מידית, תשוקה, אגרסיביות, מעורר, אנרגטי. יצרי.

לא סתם, ברוב העולם תמרורי האזהרה הם בצבע אדום.

הרמזור המאותת לעצירה הוא אדום

ואפילו כפתור ה”הפעל” בכל סרטי האקשן הוא אדום

תמרורי עצור- הצבע האדום

 

גווני כתום/צהוב: הצורך החברתי

 

כתום – תיאבון, טעם, חושניות, אופטימיות, ילדותיות, playfulness, חיוניות

לא סתם ערוץ הילדים המפורסם ניקולדיאון בחר להשתמש בצבע הכתום כצבע המותג.הלוגו של ניקולדיאון הצבע הכתום

צהוב – שאפתנות, קלילות, פתיחות, עליזות, יצירתיות, שמחה, חברתיות, אופטימיות. כשתכננו את בניית המותג של כפרה, היה חשוב לי להעביר את המסרים האלו ללקוחותינו, כי כך הייתי רוצה שיחוו את דרך ותהליך העבודה. (וכן, הייתי חייבת להשוויץ)

הלוגו של כפרה הצבע הצהוב

השילובים של אדום – כתום – צהוב עובדים הכי חזק בעולם האוכל והטעמים, מקדולנדס, בורגר ראנץ, בורגר קינג ועוד בחרו לא סתם להשתמש בשילוש הקדוש הזה. צבעוניות זו עובדת טוב גם בטבע. צבע חזק ובשל מודיע לדבורים ושאר חרקים אם הפרי בשל והפרח בעל תפרחת מוכן להאבקה.

 

ירוק: הצורך בבריאות והשאיפה לאיזון

 

ירוק – צבע הטבע, הרמוניה, גדילה, בריאות, ניקיון, מעורר תקוה, התפתחות, well being.

הצבע הירוק מחובר אצלנו בצורה ביולוגית לטבע אצל בני האדם החיים בעיר, הצבע מעורר רגיעה וחזרה לשקט. זו הסיבה שקירות ומדי בתי החולים היו צבועים בירוק לאורך שנים. השימוש בירוק טוב לתחומים שמעוניינים לשדר רוגע ובריאות (well being) כמו לדוגמא: ספא, קוסמטיקה טבעית, תזונה טבעית וכו’. או בעולם הטכנולוגי לטכנולוגיות המתעסקות באיכות אוויר,סביבה, מיחזור ואפילו טכנולוגיות SELF HELP או מה שנקרא בעגת הסטארטאפים – Neurotherapy apps

לוגו של מיחזור- הצבע הירוק

 

גווני כחול/תכלת: הצורך בסדר וביטחון

 

עומק , ביטחון, שקט, סדר, אחריות, עקביות, שלווה, מוסריות, אוטוריטה, שמימי.

הלוגו של משטרת ישראל וסקייפ- הצבע הכחול

לאורך חיי, כל פעם שהייתי זקוקה לבהירות בנושא מסוים, הייתי הולכת לצפות בים. יש משהו בים שנותן לנו תחושת ביטחון, הים כמו השמיים הם לכאורה משהו קבוע שלעולם לא יעלם. כחול הוא צבע שגורם לנו להרגיש ביטחון, גוונים כהים יעבירו תחושה של ביטחון מנטלי וגוונים בהירים מעבירים תחושה של ביטחון יותר רגשי.

 

הצבע הסגול: הצורך במעבר, בעל טבעי, הגשמה עצמית

 

סגול – אינטואיציה, דמיון, אמנות, חלומות, מאוויים, ספיריטואליזם (רוחניות)

תתפלאו אבל הצבע הסגול על כל גווניו נחשב כיום לאחד הצבעים היותר טרנדים. כי העולם מצד אחד עובר לאוטומציה, רובוטים וכו’ מצד שני הרצון בקסם, ברוח, אמונה ובפנטזיה רק גדל וגדל.

יש משהו בצבע הסגול שמחבר אותנו לתחושות שהן מעבר למה שאנחנו מכירים ולכן עסקים שמעוניינים לתת חוויה רגשית שהיא פנטסטית (מלשון פנטזיה) יכולים להשתמש בגוונים קצת סגולים.

 

אפילו מילקה, חברת השוקולד המפורסמת. משתמשת בסגול לצבעי הלוגו שלה כדי להעביר מסר – אנחנו יותר משוקולד, כשתטעם את השוקולד – תרגיש חוויה.

הלוגו של מילקה- הצבע הסגול

הלוגו של יאהו - הצבע הסגול

 

 

 

 

שחור ולבן

וכמובן! אי אפשר לסיים בלי הסבר על שחור ולבן:

לבן הוא צבע המורכב מכל ספקטרום הצבעים יחדיו. שחור לעומתו אינו צבע אלא מחסור בצבע. אובייקט לבן המואר באור לבן למעשה משקף בחזרה את כל הצבעים, ואילו אובייקט שחור המואר באור לבן “בולע” את כל הצבעים ואינו משקף צבע. השחור והלבן הם קצהו של אותו החוט, והאחד אינו יכול להתקיים ללא האחר.

יין ויאנג- הצבעים שחור ולבן

 

 

 

 

הצבע הלבן מסמל ידע, ניקיון, טוהר, אמת, פשטות, בהירות, שלמות – סך כל האלמנטים.

הצבע השחור מסמל ידע פנימי, מסתורין, דרמתיות, אלגנטיות, אי ודאות, ריק (void), התמסרות.

הצבע האפור נמצא בין השחור ללבן, ולכן יהיה רלוונטי בצרכים הדורשים הצבת גבולות, חשיבה מנטלית, ריכוז, דיוק ותיאום.  (מישהו אמר אפל?)

לנוחיותכם, אם אתם רוצים לבנות פלטה של מספר צבעים שעובדים בהלימה זה עם זה, לאדובי , תוכנת המעצבים, יש אתר המיועד בדיוק לזה.  הנה הקישור לאתר.

 

ומה לגבי השוק הבינלאומי?

 

בחירת הצבע אינה מסתיימת פה. לבחירת הצבע יש חשיבות גדולה בנושא של מיתוג ובניית המותג לא פחות כשאנחנו רוצים להיכנס לשוק בינלאומי. אם אתם רוצים להיכנס לשוק הבינלאומי שימו לב!  חשוב שתבדקו מי הלקוחות שלכם ותתאימו את הצבעוניות להעדפות שלהם. בין אם אתם מוכרים תוכנה או נותנים שרות כמו אימון או טיפול, ייעוץ, קורס באונליין וכדומה, חשוב שתחקרו את המדינה הראשית שאליה אתם שואפים להגיע. ואתן לכם דוגמא לחשיבות בחירת הצבע כשפונים לשוק בינלאומי.

לפני מספר שנים בנינו מותג לחברת סטארטאפ בשם WATCH INDIA אשר מטרתה הייתה לאפשר לקהל הודי אשר מתגורר מחוץ להודו (בעיקר בארה”ב) לצפות בשידורי חיים מערוצי הטלוויזיה ההודים. במחקר על התרבות ההודית גילינו שכתום זה הצבע הרוחני המוביל בהודו ולכן בחרנו להשתמש בו כדי להעביר מסר: “Indian TV coming to you live” (טלוויזיה הודית, מגיעה אליך בלייב) הצבעוניות הזו, לקהל שאינו הודי יכולה להיות צורמת, אך לקהל המטרה זה הזכיר – בית.

הלוגו של אתר watch india

 

סיכום:

אז רגע אחד לפני שאתם רצים לפתוח עסק חדש במיזם נפלא בין אם מדובר ביזמות עסקית או יזמות טכנולוגית ורגע לפני שאתם ממהרים לחפש פתרונות מימון לעסק החדש שלכם עצרו לרגע!  קחו נשימה ארוכה ופעלו בצורה חכמה ומחושבת בתהליך המדויק של בחירת צבעי העסק לצורך מיתוג, איפיון ובחירת צבעי המותג, התוכנה או המשרד. מיתוג הוא נושא חשוב מאוד בשיווק העסק שלכם ולכן יש לייחס לו חשיבות רבה רגע לפני שמקבלים החלטה. לכן על מנת שתקבלו החלטה מושכלת אני ממליצה לכם לפעול בהתאם:

  1. דייקו את המסר שאתם רוצים להעביר ברמת האסטרטגיה.
  2. תבדקו את ערוצי השיווק שלכם מבחינת מרחק, גודל ופלטפורמה.
  3. חישבו על 2 -3 צבעים שמעבירים את המסר ויענו על הצורך הרגשי של הלקוח שלכם. אפשרי להשתמש רק בצבע אחד או בכמה צבעים ולעיתים, כשנרצה לפנות למספר קהלי יעד שונים נשתמש במספר צבעים (כמו למשל הלוגו של גוגל)
  4. לפונים לשוק הבינלאומי – עשו מחקר קהלי יעד ברמה התרבותית, המסורתית והאישית.

 

ועוד אנקדוטה על קהלי יעד

במחקר שנעשה ב 1995 גילו שמבוגרים מעדיפים את הצבע הכחול ורק אחריו אדום, ירוק וכו’ ואילו ילדים מעדיפים קודם אדום וצהוב ואז כחול.  (Terwogt and Hoeksma 1995) – עכשיו אתם מבינים מדוע.

 

המאמר נכתב באדיבות הדס דרכלי, מתכננת ובונה מותגים מיטיבים, בעלת הסטודיו למיתוג דיגיטלי Kapara.com

מוזמנים לשלוח שאלות במייל hadas@kapara.com