Låne Penger | Puhelinliittymä | Kredittkort Reise | Billigst Strømleverandør | Sammenlign Hyttealarm | Hesteforsikring | Mobilselskaper i Norge | Varmepumpe tilbud

10 דרכים שבהם תיקון 34 יכול להקל על בעלי עסקים

10 דרכים שבהם תיקון 34 יכול להקל על בעלי עסקים

תיקון 34 לחוק רישוי עסקים נכנס לתוקף בינואר האחרון והביא איתו רפורמה אמיתית בכל הנוגע לרישיונות עסק, אבל מכיוון שהיישום של הרפורמה עוד לא חלחל אל השטח, לא רבים יודעים אילו הטבות, שינויים וקיצורי דרך חדשים ישנם. עו”ד נועה טלבי, בעלת משרד עו”ד נועה טלבי ושות’ מסבירה מי יכול להרוויח מהרפורמה ברישוי עסקים וכיצד.

 

1. ניתן לקבל רישיון עסק על סמך תצהיר בלבד או במסלול מזורז

 

אחד החידושים המרכזיים של תיקון 34 הוא החלת מסלולי רישוי דיפרנציאליים. אם לפני הרפורמה מפעל תעשייתי גדול וקיוסק שכונתי עברו את אותו תהליך בדרך לקבלת רישיון עסק, במסגרת הרפורמה הגיעו להבנה כי יש צורך להתייחס באופן שונה לעסקים ברמת מורכבות שונה ולהתאים להם מסלול רישוי מותאמים.

התוצאה – ארבעה מסלולי רישוי

  • הקל מביניהם: מסלול המבוסס על מתן תצהיר מבעל העסק על עמידתו בדרישות, וקבלת רישיון עסק על בסיס התצהיר בלבד.
  • היתר מזורז א’: מסלול שאינו מצריך תקופת בדיקה
  • היתר מזורז ב’: מסלול המצריך תקופת בדיקה
  • רישוי רגיל

אבל אליה וקוץ בה – מי שיכול להוציא רישיון במסלולי רישוי אלו הוא מי שעיסוקו נכלל במפרטים האחידים שפורסמו בצו. המפרטים האחידים מרכזים את דרישות הרישוי מכל סוג עסק ויוצרים האחדה בתחום. לדאבוננו, מתוך כ-200 סוגי עסקים פורסמו עד כה רק כ-11 מפרטים אחידים.

 

2. ייתכן שהתיקון פטר אתכם מהוצאת רישיון עסק

 

אם אתם עוסקים בהדברה תברואתית או מתכננים לפתוח תחנת מוניות, התיקון לחוק ישמח אתכם מאד וכנראה שגם יחסוך לכם כסף. במסגרת התיקון סוגים שונים של עסקים נמחקו מהצו ולמעשה קיבלו פטור מהוצאת רישיון עסק. אלו הם:

  • מעבדות לבדיקות מזון ומים
  • מוסך לזגגות
  • תחנת מוניות
  • אריזת חומרי מזון ושתיה
  • הדברה תברואתית
  • התקנת אביזרים, מערכות סאונד ואזעקה לרכבים
  • עיבוד ביצים
  • אחסון, אריזה ואיסוף של בשר, עופות, דגים ובע”ח ימיים או חלקיהם.
  • חניטה של בעלי חיים, לרבות עופות ובע”ח ימיים
  • הובלה של בעלי חיים, למעט עופות
  • שירותי טילוף, חיטוי, גז, הסרת טפילים והסרת קרניים לבע”ח ובע”ח ימיים למעט עופות
  • מכירה או חלוקה של תכשירים לשימוש וטרינרי (למעט בתי מרקחת)

3. ניתן להאריך היתר זמני עד להוצאת רישיון קבוע עד לשנתיים

 

גם לפני התיקון ניתן היה לקבל היתר זמני למשך שנה על מנת שהעסק יוכל לפעול באופן חוקי עד להוצאת רישיון קבוע. התיקון מאפשר להאריך את תקופת ההיתר בשנה נוספת, לסך של שנתיים.

 

4. נותני אישור לא ענו בזמן? קיבלת אישור!

 

הרפורמה מגדירה לוחות זמינים קצובים לטובת לטובת בעל העסק המעגנים את זכויותיו בתהליך. לאורך הרפורמה שזור עיקרון בסיסי-  “אי-מענה בזמן כמוהו כאישור”.

כך למשל, במקרה בו לאחר שנתיים של היתר זמני שניתן בנסיבות של אי-מתן תגובה של נותן אישור (משטרה, כבאות, משרד הבריאות וכיו”ב), עדיין לא התקבלה תשובת נותן האישור, העסק יכול לקבל רישיון רגיל.

מטרת סעיף זה להתמודד עם מצבים בהם נותני אישורים לא מגיבים לבקשות רישוי שונות ומתעכבים ללא הצדקה.

 

5. עבור 43 סוגי עסקים, רישיון העסק תקף להרבה יותר זמן

 

מקומות בילוי רבים קיבלו רישיונות עסק לשנה בלבד. מצב זה משתנה עם תיקון 34. כך לדוגמא, הוא משחרר את הצורך של בעל דיסקוטק לחדש את הרישיון שלו מדי שנה ומאפשר לו לחדש את רישיונו מדי 3 שנים.

בעלי ברים, פאבים וחברות קייטרינג יצטרכו לחדש את רישיונם אחת ל-5 שנים במקום אחת לשנה, ובעלי מסעדות אחת לעשור במקום אחת ל-3 שנים.

 

6. רישוי עסקים דורש פחות אישורים מפחות גופים

 

במסגרת הניסיון לייעל את התהליך ולחסוך ביורוקרטיה הורדו אישורים מגופים בהתאם לקריטריונים שונים. לדוגמא:

  • תחנת דלק / שטיפת רכב לא נדרשת לאישור משרד הבריאות לשם קבלת רישיון עסק.
  • יש לך בית מרקחת, הסעת נוסעים וכן מסעדות, בתי קפה ומזנונים עד לתפוסה של 200 איש ללא מכירת אלכוהול? אין לך צורך יותר באישור המשטרה.
  • משרד החקלאות נמחק כנותן אישור מהעסקים: אטליז ובית קירור למוצרים מן החי.
  • משרד העבודה נמחק ככותב תנאים מהעסקים: חשמלאות רכב ומרפדייה
  • יש לך מרכול עד לשטח של 300 מ”ר? אין צורך יותר בביקורת כיבוי אש. ניתן למסור תצהיר שהעסק עומד בדרישות כיבוי אש, והדרך לקבלת רישיון סלולה.

7. ליקוי לא חייב להוביל לסגירה: כלי אכיפה לטיפול בהפרות קלות

 

 

תיקון 34 הוסיף כלי אכיפה שלא היו קיימים בעבר, המאפשרים טיפול בהפרות קלות: למשל, על הפרה ראשונה ניתן לתת לבעל העסק “דרישה לתיקון ליקויים”, ואם ההפרה נמשכת ניתן לתת קנס או עיצום כספי, התלית רישיון ועוד. רק משאמצעי אכיפה אלו נכשלו ניתן לעבור לאמצעי אכיפה מרתיעים יותר: ביטול רישיון וצווי הפסקה.

8. חריגות תכנון בניה לא בהכרח יכשילו מקבלת רישיון עסק

 

 

בתחום דיני התכנון והבניה חל שינוי משמעותי המקל עם העסקים ומאפשר לתת רישיון עסק גם לעסק שאינו ממלא לחלוטין את דרישות חוק התו”ב. מדובר על מהפכה בתחום, שכן כ- 29% מהעסקים שביקשו רישיון וסורבו, קיבלו סירוב זה בשל אי עמידה בחוקי התכנון והבניה.

פעמים רבות מדובר על מבנים ישנים שתיקי הבנין שלהם אינם מסודרים דיים וחסרים מסמכים, או עסקים שנפגעו כי במבנה בהם הם מצויים ישנן חריגות שבניה שכלל אינן קשורות לעסק.

9. לבעל עסק זכות לשימוע לפני ביטול רישיון עסק

 

 

בתיקון 34 חל שינוי בתהליך ביטול רישיון לעסק בעל רישיון קיים. תהליך זה הוא הליך מוסדר שבו נשמרת זכותו המלאה של בעל העסק להשמיע את טענותיו לפני ביטול רישיון העסק. החוק לא קובע בפני מי יערך השימוע, אך ברור שהגורם המבקש לבטל צריך לערוך שימוע לפני ביטול הרישיון.

10. אחריות נושאי משרה רק על מנהלים פעילים

 

 

עד היום בכתבי אישום ברישוי עסקים ניתן היה להאשים את המנהלים הרשומים של חברה. על פי התיקון הנוכחי, מי שרשום כדירקטור לא יואשם אלא אם הוא מנהל פעיל בתאגיד, או אם הוא אחראי באופן ספציפי על התחום.

בנוסף, נושא משרה יואשם בעבירה פחותה של היעדר פיקוח ולא בעבירה העיקרית, ככל שאינו נושא באחריות ישירה לעבירה. משמעות השינוי היא שינוי בהגדרת “נושא משרה”, לא ניתן להטיל אחריות על מנהל רשום רק בשל עובדה זו.

הרפורמה ברישוי עסקים אותה מביא תיקון 34 מציגה כוונה לשינוי אמיתי שנועד לייעל את תהליך הוצאת רישיון העסק ולהקל על בעלי העסקים במפגש עם הרשות. בכל תהליך שינוי ישנם תהליכי למידה וחבלי לידה, ויישומה צפוי ליצור בעיות ואתגרים, אבל זהו צעד חשוב לטובת המגזר העסקי כולו.

הכותבת, עורכת דין נועה טלבי, היא בעלת משרד עו”ד מוביל בתחום רישוי עסקים, חברה בוועדת רישוי עסקים של הלשכה ונבחרה לעורכת הדין המובילה בישראל בתחום זה ע”י אתר מלומדות.