פתיחת עסק - צעדים ראשונים

הדרישות הפרוצדורליות לפתיחת עסק חדש


מאת מאיר לירז

עם פתיחת עסק חדש קימות כמה פעולות פרוצדורליות אותן עליך לבצע אם עקב דרישות חוקיות ואם מסיבות אחרות, להלן פירוט הפעולות העיקריות אותן יהא עליך לבצע בסמוך לפתיחת עסק חדש:
 

רישום כעוסק מורשה במשרדי מע"מ לקראת פתיחת עסק

אם אתה פותח עסק עצמאי בבעלות עצמית או במסגרת חברה, עליך להירשם כעוסק מורשה לצורכי מס ערך מוסף וזאת לפני שאתה מתחיל בפעילות עסקית. במקרה של חברה תידרש להביא עמך בעת הרישום את התזכיר והתקנות של החברה וכן תידרש לתת את מספר חשבון הבנק שלך, אל תשכח להביא עמך את חותמת החברה. הרישום מתבצע במשרד מס ערך מוסף האחראי על האזור בו נמצא העסק שלך. במקרה של חברה ניתן לקבל מספר עוסק מורשה זמני לפני שמתבצע רישום החברה ואולם יהא עליך להחליף את המספר לאחר קבלת מספר החברה.
 

הודעה לשלטונות מס הכנסה על פתיחת עסק

עליך להודיע לשלטונות המס על פתיחת עסק חדש מיד עם פתיחתו. תוכל לשלוח את ההודעה לשלטונות המס בדואר רשום ואולם היא חייבת להיות חתומה על ידך.
 

פתיחת חשבון בנק לפני פתיחת עסק

לפני שאתה מתחיל בפעילות העסקית עליך לפתוח חשבון בנק עסקי באמצעותו תנהל את הפעילות הכספית של העסק. אם אתה פועל במסגרת חברה תידרש להציג בעת פתיחת החשבון העתקים של תזכיר החברה ותקנותיה וכן אישור של עו"ד או רואה חשבון לגבי זכויות החתימה בחברה.
 

רישום כעצמאי בביטוח לאומי עם פתיחת עסק

אם אתה מנהל את עסקך כעצמאי או במסגרת שותפות עליך להירשם כעצמאי במוסד לביטוח לאומי ולמלא שם דו"ח רב שנתי. החובה להירשם בביטוח לאומי חלה מיד עם פתיחת העסק או התחלת העיסוק.
 

מיסי עירייה

עליך לפנות לעירייה ולהסדיר את עניין מיסי העירייה בהם אתה חייב המדובר בדרך כלל בארנונה, מס עסקים ומס על שילוט.
 

רשיון להפעלת עסק

 עוד לפני שאתה פותח את העסק עליך לפנות לעירייה או למועצה המקומית ולברר מה הדרישות החוקיות לקבלת רשיון לעסק, עליך לוודא שהעסק נמצא במקום בו אין מניעה לקבל רשיון עסק מטעם הרשות המקומית.
 

הדפסת חשבוניות מס וניירת משרדית לקראת פתיחת עסק

מיד לאחר קבלת מספר עוסק מורשה עליך להדפיס פנקסי חשבוניות מס, באותה הזדמנות כדאי גם להזמין את הניירת המשרדית הנחוצה לך: ניירות פירמה, מעטפות, כרטיסי ביקור וכו'. זכור כי ניירות הפירמה הם חלון הראוה שלך וכדאי להקפיד שיהיו מעוצבים בצורה מכובדת ומודפסים ברמה טובה.
 

פתיחת תיק ניכויים במס הכנסה ובביטוח לאומי

במידה ובכוונתך להעסיק עובדים יהא עליך לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה ובביטוח לאומי. לאחר פתיחת התיק ישלחו לך פנקסי תשלומים באמצעותם תבצע את הניכויים משכר העובדים.
 

הנהלת חשבונות

כבר בתחילת פעילות העסק עליך לברר מהן דרישות ניהול ספרים החלות עליך. הוראות מס הכנסה בנוגע לחובת ניהול ספרים שונות מעסק לעסק, עליך להתייעץ עם רואה חשבון או יועץ מס לגבי ההוראות החלות עליך. באותה הזדמנות כדאי לקבל יעוץ לגבי תכנון מס, כלומר, כיצד עליך לארגן את העסק באופן שהמס שתחויב בו יהיה מינימלי.
 

פרוטוקול הקמת חברה

במידה ואתה פועל במסגרת חברה הרי שלאחר שביצעת את רישום החברה וקיבלת את תעודת הרישום עליך לכנס אסיפה כללית ראשונה של בעלי המניות, באסיפה זו ימונו מנהלי החברה, תיקבע כתובת המשרד הרשום ויוחלט על זכויות החתימה בחברה. לאחר קבלת ההחלטות המתאימות עליך להודיע לרשם החברות על מינוי המנהלים הראשונים בחברה ועל כתובת המשרד הרשום של החברה.
 

רישום לאגודה מקצועית

במידה וקיימת אגודה מקצועית המאגדת את העסקים מסוג העסק שלך כדאי לקבל פרטים על פעילותה ולברר כדאיות הצטרפות כחבר לאגודה.
 

שילוט ופרסום

מומלץ לתלות שלט בולט במקום העסק כבר מן הפתיחה וכן להודיע על פתיחת העסק לעורכי המדריכים המסווגים כמו דפי זהב. כל עסק חדש זכאי לקבל רישום חינם בדפי זהב תחת הסיווג המתאים, אל תוותר על זכות זו.
 

הכשרת השימוש בטלפון

עליך להודיע לחברת בזק על השימוש בטלפון ולבצע הליך של החלפת שם, כך תוודא ששמך וכתובתך יופיעו במדריכי הטלפון, הטלפון הינו מכשיר עסקי חשוב ורצוי שיהיו לך בעסק כמה קווי טלפון. אם יש לך רק קו אחד כדאי להגיש בקשה לקבלת קוים נוספים.
 

הודעה לחברת החשמל

עליך להודיע לחברת החשמל על תחילת צריכת חשמל על פי שם העסק שלך. רצוי שחשבונות החשמל יישאו את שם העסק שלך שכן חשבונות החשמל הנם הוצאה מוכרת ויתויקו בחשבון ההוצאות של העסק.
 

ביטוח

עליך להתייעץ עם סוכן הביטוח שלך לגבי הביטוחים שיש לערוך לעסק. סוגי הביטוח הנפוצים ביותר לעסקים הנם: ביטוח מבנה ותכולה, חבות מעבידים, תאונות אישיות, ביטוחי חיים ומנהלים, אחריות מקצועית.
 

קופות גמל וקרן השתלמות

שלטונות המס מקנים הטבות מס על סכומים המופרשים לקופות גמל וקרן השתלמות, מומלץ לפתוח קופת גמל וקרן השתלמות ולנצל את הטבות המס הכרוכות בכך, התייעץ עם יועץ המס שלך בעניין זה.

 

כל הכתוב לעיל הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי
 

פתיחת עסק