Refinansiering | Ulkoinen Kovalevy Hinta | Kredittkort med lavest Rente | Strøm | Billigste Hyttealarm 2018 | Billig Forsikring | Beste Mobilabonnement 2018 | Verdivurdering

פתיחת עסק עצמאי: מדריך משפטי לפתיחת עסק חדש

פתיחת עסק עצמאי: מדריך משפטי לפתיחת עסק חדש

יזם המעוניין לפתוח עסק עצמאי בישראל צריך לקבל על עצמו החלטות רבות שיש להן משמעויות כלכליות, משפטיות ועסקיות. יזמים רבים פונים למרכזי ייעוץ וליווי עסקי, כדוגמת מט”י חיפה, על מנת לקבל סיוע עם השלבים העסקיים של פתיחת עסק עצמאי. לשאלות המשפטיות העולות בפתיחת עסק ישנה חשיבות רבה ואנו נקדיש להן כאן את המקום.

 

עורכת הדין נועה טלבי, בעלת משרד עו”ד נועה טלבי ושות’, העוסק בתחומי רישוי עסקים, ארנונה ודיני חוזים, מציגה מדריך משפטי מקיף לעסקים הנמצאים בתהליך פתיחת עסק חדש. המדריך כולל סעיפים שיכולים לעניין ולהיטיב גם עם בעלי עסקים פעילים, הודות להבהרות משפטיות שרלוונטיות כמעט לכל עסק.

 

במה עוסק המדריך?

עוסק מורשה או חברה בע”מ: מה ההשלכות המשפטיות של כל ישות עסקית?

דורשים מכם ערבות אישית לחברה בע”מ? בדקו לפני שתחתמו

רישיון עסק: מי צריך ומתי?

שוכרים מקום? בדקו שהוא מתאים לרישיון העסק

השכרת משרד או מקום לעסק: מאילו טעויות משפטיות חשוב להימנע?

תכנון חלל המשרד יכול להשפיע על גובה הארנונה שתקבלו

 הפחתת ארנונה לעסקים: אילו סיווגים יכולים לחסוך 50% בארנונה?

אילו סיווגי ארנונה מעניקים הפחתת ארנונה לעסקים?

כך תגדילו את הסיכוי לקבל סיווג ארנונה מופחת

 

 

 

 

עוסק מורשה או חברה בע”מ – מה זה אומר מבחינה משפטית?

 


אחת השאלות הראשונות איתן מתמודד יזם שמתלבט איך להקים עסק, היא האם עדיף להיות עוסק פטור או מורשה, או במקרים אחרים האם עדיף להיות עוסק מורשה או חברה בע”מ? לשאלה הזו יש השלכות כלכליות שרואה החשבון והיועץ העסקי יכולים לתת עליהן את הדעת, אבל חשוב להבין שיש להן גם השלכות משפטיות:

 

עוסק מורשה: בעסק מסוג עוסק מורשה יש זהות מוחלטת בין הבעלים לבין העסק. המשמעות היא שמבחינה משפטית אין הפרדה בין העסק לבין הבעלים: כל התחייבות שהעסק מבצע היא התחייבות אישית של בעליו, כל הכנסה שנכנסת אליו כאילו נכנסה לארנקו של בעליו, וכל חותמת מטעם העסק מחייבת את בעליו באופן אישי.

 

חברה בע”מ: לעומת זאת, בחברה בע”מ קיימת הפרדה בין העסק לבעלים והן שתי ישויות משפטיות נפרדות. כך למשל יכול להיווצר מצב שבו החברה תתבע אך כדי לתבוע גם אתכם בגין אותו החוב, יידרש הליך משפטי נוסף בו יתבקש בית המשפט להרים את מסך ההתאגדות החוצץ ביניכם לבין החברה, והדרך לשם אינה פשוטה.

 

 

דורשים מכם ערבות אישית לחברה בע”מ? בדקו לפני שתחתמו

עקב מקרים בהם בעלי חברות בע”מ ניצלו לרעה את הפרדת הישויות המשפטיות, נוהגים כיום נותני שירותים (ספקים, נותני אשראי וכו’) לבקש מבעל החברה התחייבות אישית. לפני שחותמים על ערבות אישית, חשוב שלא לחתום אוטומטית אלא להתייעץ עם איש מקצוע, לקרוא היטב את נוסח הערבות ולבדוק: עבור אילו מקרים היא ניתנת ומתי ניתן להפעילה? האם קיימת התראה לפני הוצאה לפועל? האם קיימת הגבלת סכומים? ועוד.

 

 

מתי ואיך לפתוח עסק שמצריך רישיון עסק?

 

צו רישוי עסקים מגדיר כ-200 סוגי עסקים המחויבים בהוצאת רישיון עסק כדי לפעול כדין. על אף שהחוק הוא חוק מדינתי, כל רשות מקומית יכולה להגדיר דרישות נוספות משלה למתן הרישיון לעסקים הפועלים בתחומה.

 

כדי לעמוד בדרישות רישוי עסקים, על העסק לקבל אישורים מגורמים שונים – כיבוי אש, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, אגף התברואה, הווטרינר העירוני, הנדסת העירייה ועוד, זאת בהתאם לדרישות המפורטות בצו רישוי עסקים (תשע”ג 2013). מדובר בתהליך ארוך, מסורבל ויקר, שיש לנהל באופן מקצועי.

 

 

שוכרים מקום? בדקו שהוא מתאים לרישיון העסק

לפני שחותמים על חוזה שכירות חשוב לבדוק שהמקום מתאים לדרישות רישיון העסק, שאין חריגות בניה ושהנכס עומד בדרישות משרד הבריאות והמשרד להגנת הסביבה.

 

חשוב לדעת כי הפעלת העסק ללא רישיון היא עבירה פלילית, שיכולה להביא לכדי כתב אישום כנגד בעל העסק. הרשעה בהפעלת עסק ללא רישיון משמעותה ענישה הכוללת קנס גבוה, צו סגירה ולעיתים גם עונש מאסר על תנאי. ישנם גם מקרים בהם לעסק יש רישיון אולם הרשות המקומית הודיעה לבעל העסק על ביטולו או אי חידושו. במקרה כזה חשוב להתייעץ עם עורך דין המכיר היטב את התחום ולנסות למצוא פתרונות יצירתיים, תוך שיתוף פעולה מול הרשות ולאו דווקא להגיב בפתיחת חזית מולה.

 

מה חשוב לדעת לפני שחותמים חוזה שכירות למקום?

מיקום העסק הוא חלק בלתי נפרד מרישיון העסק. לא ניתן לקבל רישיון לעסק שמיקומו אינו ידוע וקבוע. היות שבמקום בו אתם מתכננים להקים את העסק עלולות להיות מגבלות או ליקויים שימנעו קבלת רישיון, כדאי שהחוזה יכלול סעיף יציאה המשחרר אתכם מן ההסכם במקרה זה.

 

ודאו מהו הייעוד התכנוני החוקי (השימוש) של הנכס לפי היתר הבניה, התב”ע שחלה על המקום, ותקנון הבית המשותף. למשל, אם אתם מתכננים להקים מסעדה בנכס שהיה לפני כן סניף בנק לפי היתר הבניה, תוכלו לעשות זאת רק באמצעות הוצאת היתר לשימוש חורג.  אם לא תערכו בדיקות מקדימות אלו אתם עלולים למצוא את עצמכם בתסבוכת הכוללת: הפרת חוזה מול המשכיר, סכסוך שכנים עם דיירי הבניין וכתב אישום מאת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה.

 

בנוסף, ככל שסוג העסק שלכם ראוי לסיווג בתעריף ארנונה מופחת (למשל, כ”בית תוכנה” או כ”בית מלאכה”) כדאי ש”מטרת השכירות” המוגדרת בחוזה השכירות תתאם את הגדרת התעריף המופחת. זאת כדי למנוע בו החוזה ישמש כראייה לכאורה שהנכס בשימוש למטרה אחרת ולכן הוא יחויב בסיווג ארנונה עם תעריף גבוה יותר (כגון: “משרדים”).

 

תכנון חלל המשרד יכול להשפיע על גובה הארנונה שתשלמו

אם אתם מחפשים משרדים להשכרה, חשוב שתדעו כי תכנון השטח הפנימי של המשרד גם הוא יכול להשפיע על סיווג הארנונה שתקבלו.

ברשויות מקומיות מסוימות מחסנים שנמצאים בסמיכות למשרדים לא יזכו להנחות ארנונה, תצוגת מוצרים אצל נגרים או חייטי בוטיק יכולה להוביל לפסילתם מארנונה מופחתת כ”בעלי מלאכה”, והקצאת חללים נרחבים מדי לחדרי ישיבות, שיווק ומזכירות בחברות תוכנה יכולה להוביל לכך שהם לא יוגדרו על ידי הרשות כ”בתי תוכנה” לצורך קבלת ההנחה.  כדי להימנע מטעות זו, כדאי כבר בשלב תכנון החלל להתייעץ עם עו”ד הבקיא בעניינים מוניציפליים.

 

אם כבר דיברנו על הפחתת ארנונה לעסקים – מי יכול לחסוך עד 50% בארנונה?

על אף שתעריפי הארנונה משתנים בין רשות מקומית אחת לאחרת, ארנונה לעסקים תמיד תהא גבוהה משמעותית

מארנונה למגורים. לארנונה לעסקים אין סכום כללי קבוע, אלא קיימים סיווגים רבים ולהם תעריפים שונים.

 

בעת הגשת בקשה לסיווג ארנונה אנו נבקש להגדיר את העסק באופן ספציפי במקום שיחויב לפי ברירת המחדל בקטגוריה כללית כדוגמת “בניינים שאינם משמשים למגורים” או “משרדים”, שהן מהיקרות בצווי הארנונה. על קטגוריה ספציפית להיות מתאימה להגדרת השימוש בנכס בפועל, לדוגמא: בית תוכנה, בית מלאכה, תעשייה, מחסנים וכו’. הגדרה נכונה של הנכס יכולה להביא לכדי הקטנת החיוב הדו חודשי בשיעור של כ-50%.

 

אילו סיווגי ארנונה מעניקים הפחתת תעריפי ארנונה לעסקים?

רשויות מקומיות מעוניינות לעודד תעשייה ופעילות יצרנית, ולכן עסקים בתחומים אלו זכאים בדרך כלל לסיווגי ארנונה בתעריפים אטרקטיביים. לשם ההשוואה, בצו הארנונה של חיפה התעריף הכללי עבור בניינים שאינם משמשים למגורים הוא כ- 329 ₪ למ”ר לשנה. לעומתו סיווג ספציפי של תעשייה יחויב רק ב כ- 166 ש”ח למ”ר לשנה – כמחצית מתעריף הארנונה הכללי.

סיווג ארנונה מופחת יכול לחסוך אלפי עד מאות אלפי שקלים במהלך השנה, אך הדרך אליו לא תמיד פשוטה. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להימנע מטעויות ולהגדיל את הסיכוי להכרה בסיווג ארנונה שכזה:
סיווג ארנונה מופחת

  • קיימים שני מועדים אפשריים להגשת הבקשה הראשונה לסיווג מופחת – בתחילת שנה אזרחית, או עם קבלת חשבון הארנונה הראשון לעסק (בעת מעבר מקום או פתיחת העסק).
  • חשוב למלא את כל הפרטים באופן הנכון כדי למקסם את הסיכוי שהבקשה תתקבל. בקשה לסיווג ארנונה נקראת השגה על שומת ארנונה. קראו כאן איך לכתוב נכון בקשת השגה על ארנונה.
  • על מנת לקבל סיווג בית תוכנה / תעשייה עתירת ידע, חשוב שהעסק יהיה בשלב הפיתוח שבו הוא עדיין אינו מוכר ומשווק מוצר מוגמר. אם מאתר האינטרנט של החברה ניתן להתרשם שהמוצר נמכר ובשימוש אצל משתמשי קצה, הדבר יכול להכשיל את קבלת הסיווג. כדאי להתייעץ עם עו”ד מנוסה בתחום הארנונה כיצד לפעול לפני הגשת הבקשה.
  • בשלב בו רק מבקשים סיווג מהרשות ניתן לפעול באופן עצמאי וללא ליווי. עם זאת כדאי לקחת בחשבון שבמידה שתידרש הגשת ערר על החלטת העירייה בבקשתכם – מדובר בהליך שכולל מספר דיונים, הגשת תצהירים וחקירת עדים ולא מומלץ לנקוט בו ללא עו”ד מייצג. חשוב לדעת שבכל מקרה, ערר שיוגש על החלטת העירייה יתבסס על מה שנכתב בשלב הראשון, שלב ההשגה/הבקשה לסיווג, ולכן אם המקרה שלכם גבולי, כדאי להתייעץ עם עו”ד העוסק בארנונה כבר בשלב הראשון כדי למקסם את הסיכוי להצלחה. עוד חשוב לדעת כי קבלת הסיווג ברשות מקומית אחרת (כזכיינות, סניף או מעבר מקום) לא מבטיח את קבלתו ברשות המקומית הנוכחית. לכל רשות צו ארנונה משלה והגדרות שונות.

 

לעסק בישראל יש נקודות ממשק רבות עם הרשות המקומית. אם יודעים איך להיערך לממשקים אלו , המפגש עם הרשות המקומית יכול להיות מוצלח ופורה, עם פחות תקלות. ייעוץ משפטי וביצוע צעדים מקדימים יכולים לחסוך עוגמת נפש, לסייע לתכנון הכלכלי בעסק ואף להביא לחסכון בעלויות.

 

הכותבת, עו”ד נועה טלבי, היא בעלת משרד העוסק בתחומי רישוי עסקים, מוניציפלי, חוזים ועוד. קראו עוד על משרד עו”ד נועה טלבי ושות’