Billige Forbrukslån | Paras Näyttö | Kredittkort Avbestillingsforsikring | Kraftpriser | Billigste Husalarm 2018 | Forsikringer | Beste Mobilabonnement | Gulvbelegg

לכל אדם יש שביל – יזמות, קיבעון ומה שביניהם

לכל אדם יש שביל – יזמות, קיבעון ומה שביניהם

לכל אדם יש שביל

שיחה עם הפסיכולוגית  ד”ר אורניה ינאי על יזמות ועשייה כאפשרות ליציאה ממצב של תקיעות

 

ד”ר אורניה ינאי, פסיכולוגית תעסוקתית וקלינית בכירה, מרצה ויועצת בארץ ובחו”ל. מתמחה באבחון, ליווי ואימון של יחידים ומשפחות בעלות עסקים במסעותיהם לקראת זיהוי חזון העשיה שלהם ומימושו. שותפה בקבוצת “אדם”, המתמחה באבחון ופיתוח משאבי האדם וב-עמ”י, חברה המתמחה בייעוץ לעסקים משפחתיים.

מאת אבי פיגנבאום*

מטי חיפה: מה לדעתך ראוי לומר ליזמים ובעלי עסקים האומרים שהשמש כבר אינה זורחת עליהם יותר?

ד”ר ינאי: השמש כן זורחת אלא שהאנשים לא מסתכלים עליה ..על אף המצב יש מה לעשות לשיפור התחושה האישית וגם התוצאות העסקיות. על היזם למכור את עצמו כל יום כל היום והכי טוב שיכול …

מטי חיפה: כיצד אפשר לתת יעוץ מקצועי ליזם שמשפט  המפתח שלו הוא: ” מי כבר יכול ללמד אותי על העסק שלי?”…

ד”ר ינאי: יש לומר לו -אני אלמד אותך על החיבור של העסק שלך לכל השאר, לכל מה שסובב אותו. וכל זה מתחיל בביטוי “למען ישאלך בנך ביום ההוא לאמור “…

איך אתה כהורה מביא את הבן שלך למצב שישאל אותך שאלה ?

כשם שאנו עורכים למשל את שולחן ליל הסדר בפסח ,מניחים עליו את המצות  ושאר סימני הפסח המהווים למעשה חידות עבור הנער ומעוררות אותו למחשבה ולשאלה. עלינו- ליצור סיטואציה שבה היזם ישאל אותנו שאלות.

איך אנו מביאים את היזם למצב שישאל אותנו שאלה? שהרי אם אנו באים ואומרים לו: “אני אהיה לך ליועץ” – זה לא ילך.

אולם אם נשאל אותו האם יש משהו שקשה לו או נבקש ממנו לתאר את מצבו, להגדיר את הבעיה והוא יאמר למשל : המכונות עומדות ואין הזמנות עבודה… וזו אכן בעיה, כיצד לגרום להן לעבוד… צריך לשאול אותו: האם אתה חושב שאתה יכול לעשות משהו בנושא? האם אתה רוצה לשנות את המצב ולהביא הזמנות עבודה? האם יש משהו שאתה יכול לעשות?

במידה ויאמר  שאין לו ברירה ויתכן ויצטרך לסגור את העסק יש לשאול אותו :מה זה אומר בשבילך למכור או לסגור את העסק?

תשובה אפשרית :לאבד את החיים

שאלה: האם הנך מוכן לבדוק האפשרות לעשות משהו כדי שהעסק יישמר? ואז במידה ויאמר: “כן , אבל איני יודע מה לעשות? “

שוב אנו מגיעים למצב בו היזם שואל אותנו שאלה .

עד שהיזם לא ישאל אותנו – אין לנו אפשרות לבצע התערבות מקצועית ולסייע לו בקידום העסק שלו…

היזם האמיתי שואל שאלה, ולוקח אחריות על עצמו… ועל עתידו.

על היזם לשאול את השאלה  המקדמית: “מה קורה לי”? (הנטייה  היא תמיד להאשים מישהו או משהו אחר-הלקוחות, המצב , הממשלה , ראש העיר וכו’).

רק אחר כך קיים סיכוי שיודה בפני עצמו שהוא תקוע …

אנו חיים היום בתקופה בה כולם יודעים את התשובות ,יודעים מה טוב.

אף אחד אינו  שואל שאלות. אנחנו עם המורכב מאנשים שאף אחד לא יגיד להם מה לעשות … כל אחד יודע הכי טוב … אנחנו עם  שאינו  רגיל לקבל ייעוץ מאחרים .

זיהוי צורך אמיתי  הוא המנוע היעיל ביותר לעשייה וליציאה מתקיעות.

אולם ראשית עלי להגדיר לעצמי שאני במצב של קיבעון.


מטי חיפה:
כיצד אדם יכול לזהות שהוא מצוי במצב של תקיעות?

ד”ר ינאי: מתחת לפני השטח אדם הוא כמו נהר, יודע לאן הוא זורם, בוא ותיגע במה שמפחיד אותך לדעת, לך עם זה… עם האמת שלך.

מטי חיפה: המשבר כהזדמנות -האמנם?

ד”ר ינאי:   אנשים אינם נקלעים למצבים. יש להם חלק ביצירת המצב שאליו הם לכאורה “נקלעו”.  אפשר לבכות על זה ואפשר לומר יש לי הזדמנות .

האדם הנמצא במצב ביש  – עליו לשקוע בו עד כמה שיותר ואז יש לשאול אותו (או שישאל את עצמו): כמה רע לך שם? ולומר לו : בו נראה מה עושים עכשיו . האם יש משהוא שאתה חושב שהיית יכול לעשות?  האם אתה רוצה לעשות? מה מפריע לך לעשות זאת?

יזם/ מנהיג אינו צריך לחכות שיגלו אותו .עליו ליזום את המצב בו יתגלו כישוריו ויכולותיו. וכדי לדעת האם הוא יכול להיות – יהיה עליו לאמן את עצמו ולהתאמן לקראת המצב הזה.

אם אינו יכול לעשות זאת לבדו  – עליו לבחור  מורה/ מדריך/ מאמן וכן לבחור את “שדה האימונים” שלו את המגרש / התחום שבו רוצה לפעול. עליו להיות מוכן לקבל הדרכה /חניכה / אימון .

היזם האמיתי רוצה לעשות מעשה כלשהו שיעשה הבדל – שישנה את הקיים.

האותנטיות שלנו, כמי שעובדים עם יזמים ,היא זו שתגרום לאחרים ללכת אתנו , לדבר אתנו וללכת אחרינו. סמכות אינה מסייעת  – יש ליצור שיח והזדהות.

מטי חיפה:  האם לדעתך קיים הבדל בין גברים ונשים בהתמודדות עם מצבי לחץ?

ד”ר ינאי: -נשים יותר ברורות עם הפחדים שלהן  – גברים פחות. -גברים הם יותר פונקציונלים  – יש ללכת אתם על  בסיס נסיון העבר  שלהם. להראות להם היכן הם פוטנטים  (בעלי יכולת).

נשים יש לשאול: “מה את עושה כשאת נורא מפחדת  (לידה,ילד) ?”יש להביאן למקומות שבהן התמודדו עם פחד. האם  – נותנת לילד את החיים  – מה יהיה  – האמביציה .

האב- נותן לילד את  הכיוון  – מה   יעשה  – לאן ילך . השילוב של שני הנ”ל הוא המנצח!

מטי חיפה: נשים – עסקים – בית : איך זה מסתדר ביחד?

ד”ר ינאי: אישה שיש לה עסק מנהלת גם יותר טוב את הבית.היא מביאה הביתה מיומנויות ניהוליות איתן היא גם עובדת בעסק. כוח המיצוי:  אני מציעה לאנשים להתרכז  ולעשות את מה שהם טובים בו . לנשים יש יותר “רשות”  ללכת אחרי הלב  מאחר ואינן נתפשות כמפרנסות . נשים הן יותר סתגלניות למצבים המשתנים. נשים המנהלות את משק הבית, מנהלות למעשה אופרציה עסקית. עליהן לתכנן את סדר הפעולות שלהן באופן היעיל ביותר כדי לעמוד במשימות ובניהול השוטף של הבית על כל מרכיביו.

מה אני עושה? למה? מה החיבור שלי לנושא? מהו היתרון היחסי שלי? עד כמה אני רוצה את זה ? כמה אני מוכנה להשקיע בזה? מה מידת המחויבות שלי לזה?

הפרסוניפיקציה (האנשה התגלמות) של האני שלי: העסק  הוא לא רק “שלי”  הוא גם “אני”.

מטי חיפה: מהו לדעתך המאפיין העיקרי של היזם האמיתי?

ד”ר ינאי: ליזם האמיתי אין אבא. יזמות  זה אומר, היכולת להיות האבא של העסק, להיות לבד כאשר אתה הוא האבא  והבן (בלשון מטאפורית).  אם אתה מקים עסק משלך  –  אין לך בוס ויחד עם זאת  אתה הוא הבוס  – ומנהל מו”מ עם הרבה “בוסים”  (הלקוחות). אם אתה רק “הבן של..”  – לך תהיה שכיר!

מטי חיפה: מהו לדעתך מקומו של המושג   “אהבה” בעסקים?

ד”ר ינאי: עסקים משפחתיים (בעיקר) ניזונים מרגשות : אהבה /שנאה .  יש  בהם אינטנסיביות של רגש. עושים שם הכל בתשוקה מאוד גבוהה. כשאתה מביא /יוצר אהבה  – אתה מצליח. אהבה וערכים הם מגורמי ההצלחה של העסק. על היזם לאהוב את עצמו  ואז הוא גם מביא את זה לעסק . אהבה אינה יכולה להישאר כתחביב  ( היה פעם…) זה לוקסוס …

*לשעבר מנכ”ל מטי חיפה

כל הכתוב לעיל הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי

 

מעוניינים בייעוץ אישי לגבי העסק שלכם? חייגו עכשיו: 1-800-33-44-77

אני מאשר כי קראתי והבנתי את תנאי השימוש באתראני מאשר/ת קבלת דיוור אלקטרוני והודעות שיווקיות למייל מעת לעת ממ.ט.י. חיפה.