Rimeligste Forbrukslån | Paras Läppäri 2018 | Kredittkort Best i Test 2018 | Kraftpriser | Billigste Husalarm 2018 | Boligforsikring | Beste Mobilabonnement | Elektriker pris 2018

חדשנות בעסקים

חדשנות בעסקים

“חדשנות או למות” – המלצות לשיפור עסקי

מאת יריב אליאב ולילך וסרמן *

חדשנות בעסקים – כיצד פורצים קדימה?

בעולם העסקי של שנות האלפיים בתנאי תחרות הולכת וגוברת כבר לא מספיק להיות עסק מבוסס ורווחי או יציב.  המציאות החדשה משתנה ומתקדמת בקצב מהיר ודינאמי ללא תקדים. במציאות הזו, עסק שלא יתקדם, יחדש ויוביל בתחומו – פשוט לא ישרוד.

חדשנות בעסקים:  הדרך הנכונה ביותר להביא לצמיחה וגדילה של העסק שלך היא לא רק לפרוץ קדימה באופן חד-פעמי, אלא להפוך פריצות וחידושים לדבר שבשגרה היומיומית. עסק מצטיין הוא עסק שנמצא תמיד בחזית החידושים בתחום השוק שלו.

הגדרת פירמה חדשנית הנה: פירמה אשר נוקטת בשיפור מתמיד להובלה בפלח השוק שלה . אם בשיפור מוצריה/שירותיה ואם בשיפור  תהליכים פנימיים.  בסיכום זה נציג כמה דרכים אפקטיביות להובלת חדשנות בתחום העסקי והארגוני שלכם: פתיחות לרעיונות -היו אתם ללקוחותיכם -ניסוי וטעייה -יצירתיות -אוטונומיה וביזור -תגמולים.

 

עסק מצטיין מוביל את השוק ולא מובל על ידו

 

“שמיכה רטובה” בארצות הברית מכנים בכינוי זה, אמירות והתנהגויות שמכבות אש של התלהבות ויצרנות. אספנו מספר מקרים וביטויים שכאלו.

“חדשנות או למות”: מה קורה למי שלא מבין ששפת העסקים היא שפת החדשנות?

 

“מי לעזאזל רוצה לשמוע את השחקנים מדברים”  (אולפני וורנר 1927) כאשר הסרטים עוד היו אילמים…

 

“זה ספורט טוב אבל הרעיון של מטוס לשימוש צבאי חסר שימוש”.
(מפקד הכוחות המשולבים של כוחות הברית בחזית המערבית מלחמת העולם ה-1).

 

“אנחנו לא אוהבים את הסאונד והגיטרה שהם משדרים, הם בדרך החוצה”.
(חברת ההקלטה DECCA על להקה צעירה, “הביטלס”)

 

“לטלפון יש יותר מדי קצרים מכדי להתייחס אליו כאמצעי תקשורת – אין למכשיר ערך בשבילנו”
(מתוך מזכר פנימי ב-western union  1876, לאחר פגישה עם ממציא הטלפון Bell).

 

“הרעיון מעניין ומנוסח טוב אבל כדי לקבל יותר מציון C עליו להיות יישומי”
(פרופסור מאוניברסיטת ייל על רעיון של פרד סמיתס ל- Federal Express Corporation).

 

“אנחנו לא אומרים לך איך לאמן אז אל תגיד לנו איך לייצר נעליים”
(ספקית ציוד ספורט לביל בוארמן ממציא נעלי WAFFLE וממייסדי NIKE).

 

“פנינו לאטרי עם הרעיון בבקשה למימון והם סירבו. HP “הציעו” שקודם נסיים את לימודינו
בקולג’ ואז נחזור אליהם. (יזמי אפל).

 

“מה כל שטויות המחשוב שאתה דוחף לרפואה, אין לי שום ביטחון במחשבים או שימוש כלשהו בהם”
(פרופסור לרפואה בבריטניה לד”ר ג’ון אלפרד על מכונת ה – CT).

 

“לקדוח בשביל נפט? לתוך האדמה בשביל נפט? אתה משוגע
(מומחי קידוח ב1859- על רעיון לחיפוש נפט של אוואין דרייק – הראשון שהפיק נפט בקידוח).

 

“הטלוויזיה לא תצבור פופולריות לעולם. היא דורשת מקום חשוך ותשומת לב ארוכה”
(פרופסור באוניברסיטת הרווארד – 1940).

 

כל “דוחי החדשנות” הללו בודאי מצטערים על ההזדמנויות שפספסו. בעולם העסקים רק לעתים רחוקות מקבלים הזדמנות נוספת…

 

חדשנות בעסקים – להיות או לחדול:

 

מהם מאפייני העסק החדשני? כיצד ניתן להפוך כל עסק לחדשן בתחומו?

 

צעד ראשון לקראת המטרה הוא לזהות המאפיינים של עסקים חדשניים ולפעול ליישומם בעסק שלך.

 

Ideas from Inside .1 – פתיחות לרעיונות הבאים  מכל כיוון

כמעט כל החברות נחשפות לרעיונות חדשניים. מה שעושה את ההבדל בין חברות חדשניות לחברות שנשארות מאחור הוא הפתיחות לרעיונות חדשים והנכונות לנסות ולבצע אותם.

 

מה בעצם עוצר אותנו? הטבע האנושי והתרבות המערבית לימדו אותנו את מודל “הספקן”, זה שלא קונה כל דבר אלא בודק ומפקפק. מודל של מחפש הסיבות לכך שאולי לא כדאי לבצע את הרעיון החדש. אנחנו נוטים לחפש תמיד את הבעיות והנקודות החלשות ברעיון, במקום לחשוב חיובי ולשאול “איך ניתן להפוך את הרעיון למציאות?”

 

לכן כדאי תמיד להתייחס לכל חידוש  כך: “הרעיון אכן לא מושלם, מה בכל זאת אנחנו יכולים וצריכים לעשות כדי להופכו להצלחה?”

החדשנות כאחריות: הפכו את החדשנות לאחריות של כולם. מנו אדם אחד לנהל ולבחון את הרעיונות –אותו  אדם כנראה יוצף ברעיונות לא ישימים או לא רלוונטיים אבל מספיק לפעמים רעיון אחד מעולה כדי לשנות את כל התמונה

 

הזנה הדדית: ארגון החלפות צוותים בין חברות שאתה מכיר ,לא מהתחום שלך -יוצר החלפת רעיונות.

 

התייעצו במומחים: שכרו יועצים ומעצבים חיצוניים. לרוב הם מהווים מאגר של רעיונות שונים הנובעים מן הניסיון העשיר שלהם.

 

“מה חידשת היום?” עודד למידה אצל העובדים – השתתפות בקבוצות טכניות ומקצועיות ולמידה אישית תקדם מאוד את העובדים ברמה האישית ותוביל ליוזמות ורעיונות חדשים.

 

השקעה בידע ובפתוח ידע: דאגו למנויים על עיתונים ומגזינים מקצועיים שונים ולגישה נוחה לכל ערוץ ידע אחר. החשיפה הרחבה מעוררת חידושים ומניבה רעיונות חדשניים.

 

הזמינו את מובילי השוק: אנשים אלו יכולים לתרום רבות, דאג לחשוף את רעיונותיהם למספר רב של אנשי הארגון ע”י יצירת פורום לומד.

 

הקשיבו ללקוח: דאגו לקבלת משוב מן הלקוחות. הם יודעים יותר טוב מכולם מה הם צריכים. מציאת פתרונות לבעיות הלקוח היא פלטפורמה מצוינת לרעיונות חדשים ולפריצות דרך.

 

הקשיבו לעובדים: אסור לשכוח את הפוטנציאל הפנימי האדיר שלכם. בכל רגע נתון אחד מעלים העובדים שלכם אין ספור רעיונות ופתרונות יצירתיים, חלקם הגדול לא ייוודע לכם אף פעם.  צרו אווירה של שיתוף ועידוד יוזמות אישיות. תיבת רעיונות ועבודה משותפת הם צעדים חשובים בעניין זה.

 

הובילו את השוק: הרעיון של חברת שליחויות בין לילה – ה”פדראל אקספרס”, נותח ע”י כל חברות הדואר בארה”ב ונמצא כי אין לכך שוק קיים. פדראל אקספרס, כזכור, זכתה להצלחה עסקית מרשימה.

 

רעיון הרדיו ב1920– נדחה שוב ושוב כי נדמה היה שאין שוק לתקשורת בה משדרים אל קהל כללי אנונימי ולא מדברים עם אדם אחד ספציפי.

 

לא תמיד הרעיונות החדשים, טובים ככל שיהיו, עולים בקנה אחד עם דרישות השוק הקיים. בחנו כל רעיון לפי מדדים של יישום ואפשרויות שיווק אך אל תצפו שהשוק הנוכחי ישקף את הצלחתם המיידית. חישבו צעד אחד קדימה – חפשו כיצד ניתן ליצור שוק חדש.

 

  1. Being the Customer – היו אתם הלקוחות הראשונים שלכם

 

ב-1920 חתכה רעייתו של ארל דיקסון את עצמה לעתים קרובות בזמן שבישלה. לדיקסון נמאס לחבוש לה את הפצעים וכך הומצא הפלסטר. גם אתה צריך פלסטר לפעמים?

 

צאו מנקודת ההשקפה של הלקוחות. חפשו דרכים לשפר את המוצר/שרות שאתם מספקים כאילו אתם מייצרים אותם עבור עצמכם. תתפלאו לראות עד כמה מילוי הצרכים שלכם בעניין יכול לשקף את הצורך של הלקוחות והשוק.

 

איך עושים זאת? הנה כמה רעיונות:

 

העסיקו את הלקוחות שלכם: חברת NIKE למשל, משלמת לאתלטים מובילים בכדי שיעבדו עבורה ויעלו צרכים. כך החברה יכולה ליצור עבורם מוצר ברמה גבוהה יותר של נוחות והתאמה מלאה לצורכיהם. הדבר גם גורם להגברת נאמנותם של לקוחותיכם אליכם.

 

צרו מסגרות מובנות לחדשנות: הגדירו זמן עבודה מובנה שבו העובדים ידרשו לייצר ולבחון על עצמם רעיונות חדשים לשירות או למוצרים טובים יותר.

 

מפתרונות לבעיות אישיות למוצרים מצליחים: צרו עיתון פנימי שבו יתפרסמו עובדים שפיתחו רעיונות חדשים, תוך הדגשה של בעיות ופתרונות ש”עבדו להם” באופן אישי. השאירו בעיתון עמוד ריק בו העובדים יכולים להעלות בעיות ורעיונות אישיים נוספים.

 

בדקו כיצד פותרים הלקוחות שלך את הבעיות שלהם: חברת Johnson & Johnson שיווקה בעבר בעיקר שעווניות למיטה. לאחר שלקוחה אחת התלוננה כי השעוונית יוצרת גירוי בעור החלה החברה לשווק עם השעווניות גם חידוש – טלק. כיום J&J כבר איננה משווקת שעווניות אבל עושה כסף רב ממכירת טלק. בצעו “ניתוחי אירוע” עם הלקוחות שלכם במקרה שפתרתם להם בעיה כלשהי או אם יש לכם יחסים קרובים עמם והפכו את המידע למנוף לרעיונות חדשניים.

 

3.Experimentation and Mistakes  – ניסויי וטעייה

 

לאחר שביצע תומאס אדיסון, ממציא נורת החשמל את הניסויי ה9000- שלו שאל אותו אחד מעוזריו “מדוע אתה ממשיך אחרי 9000 כישלונות?” ואדיסון ענה לו “אני לא נכשלתי 9000 פעם אלא למדתי על 9000 דברים שאינם עובדים וצריך לעשות אותם אחרת” .

 

כדי להצליח לא מספיק רק להיות פתוח לרעיונות, צריך גם לפתח רעיון שעובד, לכן עלינו להיות מוכנים לנסות שוב ושוב, לא להתייאש, ללמוד ולהפיק לקחים מכל אחת מן הטעויות שלנו. כמובן שאסור לנו להתעלם מהסכנה לכישלון של הניסוי וכדאי לחשוב על מספר חוקים שיעזרו לנו להתחיל במסלול של הצלחה.

 

Just do it  המוטו של חברת NIKE מדגים חשיבה של ניסוי וטעייה. אל תחשבו על תוצאות שליליות ואל תחששו פשוט “לעשות את זה”.

 

שיטת הסלאמי: אל תנסו מייד רעיונות וחידושים “בגדול”, התחילו בניסויים קטנים, בחנו את התקדמות הרעיון, ואז המשיכו.

 

הפכו כל טעייה למנוף: מתי כדאי להתחיל לשווק את המוצר? זוהי אחת מהשאלות הקשות ביותר. האם כדאי להתחיל ולשווק מוצר חדשני ללא 100% ביטחון? העצה שלנו היא לדגום את המוצר על פלח קטן באכלוסיה ולהיות קשובים למשוב חוזר, כדי לשפר את המוצר עד שלמות.

 

ואם גם משווקים את המוצר תוך מתן תמיכה ואחריות לגבי כל תקלה שעולה, ובמקביל יוצרים מנגנון שיכול לרכז את תגובות הלקוחות – אפשר להיות בטוחים שיתקבלו משובים שיסייעו בשיפור.

 

לטעות נכון : לא מכל טעות ניתן ללמוד, עלינו ללמוד להבחין בין טעויות בונות לטעויות מיותרות ומזיקות. הדרך להבחין ביניהן היא בעזרת בחינת המקור להן. טעות בונה היא תוצאה של ניסיון אמיתי ומחושב ליישם רעיון, טעות מזיקה נגרמת כתוצאה מרשלנות, עצלנות או חוסר מחויבות.

 

עיקרון מכונת הפופקורן – הדרך הנכונה ליישום רעיון חדש היא כאמור בחינה וניסוי קפדני.  מרכיבי הרעיון, בדיוק כמו גרגירי הפופקורן במכונה בקולנוע ההולכים ונקלים בסיר שבמרכז ורק כאשר הם מוכנים לגמרי ובשלים מספיק הם קופצים לאוויר ופורצים החוצה.

 

התמדה: כשנשאל אנדי גרוב, מנכ”ל אינטל העולמית כיצד הוא בורר רעיונות חדשים ליישום הוא ענה: “אנחנו אף-פעם לא אומרים לאף-אחד להפסיק עם קידום רעיון אלא מבקשים שיביא טיעונים טובים יותר לשאלה  – למה להמשיך?” מי שמתמיד בעיבוד הרעיון ליישום שלו ישפר אותו עד להצלחה.

 

 

  1. Being Creative – להיות יצירתיים

 

לכל אדם יש פוטנציאל יצירתי, אולם רובנו לא נותן ביטוי לצד היצירתי שלנו. תפקידכם כמובילי חדשנות הוא להפיק מהאנשים שלכם את מירב התכונות היצירתיות שלהם. הנה כמה שלבים בעזרתם ניתן לעודד את הצד היצירתי אצל העובדים והמנהלים שלכם:

 

האמינו בפוטנציאל היצירתי האנושי: עודדו והובילו את אנשיכם  בכל הרמות להאמין ביכולתם להיות יצירתיים

 

היו פומביים ביחסכם ליצירתיות: הגדירו בפומבי את יחסכם ליצירתיות ותנו לכך ביטוי מילולי ברור, לדוגמה “לעולם לא נגדיר רעיון שיובא בפנינו כטיפשי”.

 

תנו לאנשיכם כלים: עזרו להם לפתח את החשיבה היצירתית בעזרת סדנאות לפיתוח יצירתיות. כלי זה יכול לחשוף בפניכם ובפניהם עולם תוכן חדש ומעניין.

 

העדיפו, בחלק מן המקרים רוחב אופקים על מומחיות: חפשו אנשים שנחשפו למגוון רחב של עיסוקים ולא בהכרח מומחי תוכן לנושאים שלכם. אנשים אלו מביאים ידע רב ואינם שבויים במידע שהצטבר אצל מומחי הידע, הם אלו שיעלו רעיונות חדשניים.

 

 

  1. Autonomy and Decentralization – אוטנומיה וביזור

 

כשנשאל מאמן הכדורסל של הבוסטון סלטיקס מה השיטה שלו הוא ענה “אני נותן חופש מחשבה לשחקנים שלי כדי שיפתחו דמיון ויצירתיות, זה הוביל אותנו לזכייה בשתי אליפויות מתוך ה4- שהתחרינו בהן בחמש השנים האחרונות”. מתן אחריות, אוטונומיה וחופש מחשבה ופעולה לאנשיכם, גם אם באופן מוגבל, תפתח אצלם חשיבה ויצירתיות. האם על כולם ניתן לסמוך?!  להלן כמה רעיונות שיעזרו ביישום השיטה:

 

אפקט פיגמליון:  משימות שניתנות לאנשים שסומכים עליהם ונותנים יד חופשית יבוצעו בד”כ בצורה טובה ולעיתים מקורית עלינו להאמין כי האדם מסוגל לעמוד בפרויקט בכוחות עצמו ולסמוך עליו כי ישאל כשירגיש תקוע.

 

חזון: “רוח המפקד”. האם אנשיכם יודעים מהם הערכים המנחים של הארגון? מהן נורמות ההתנהגות המקובלות והלא מקובלות? ככל שהרוח והחזון שלכם לגבי האופן שבו צריכים הדברים להיעשות בארגון יהיו ברורים יותר כך תוכלו להיות בטוחים שגם ללא פיקוח שלכם וגם בהעדרכם יתבצעו המשימות בצורה טובה ואפקטיבית.

 

ישיבות תקופתיות: כנסו את אנשיכם האחראים על פרוייקטים שונים לישיבות משותפות. כך תוכלו להתעדכן ולכוון את העבודה, ליצור שיתופי פעולה ולשפר את התקשורת. ישיבות כאלו יצרו גם אצל אחראי הפרוייקטים מוטיבציה להתקדמות לשם הצגת הדברים בישיבה הבאה.

 

כלכלת השוק החופשי: ריכוזיות בארגון היא בדיוק כמו שיטת כלכלה ריכוזית (סוציאל-קומוניסטית למשל), שיטה זו גורמת פעמים רבות לאדישות ותלות של העובדים. ביזור בארגון, בדיוק כמו כלכלת שוק חופשי -יוצרת שוק פתוח של רעיונות ושיטות.

 

“יש להאמין בדבר בסיסי אחד…ורק אחד: כשמתירים את הרסן, כשמרשים לאלף פרחים לפרוח ולמאה אסכולות להתמודד, זוהי הדרך הטובה ביותר לשמור על תעוזה בתקופות הרות סכנה ומעוותות” (טום פיטרס).

 

 

  1. Rewards – תגמולים

 

חברת אלקטרוניקה קטנה נאלצה להתמודד עם אחוזי עזיבה גבוהים מאוד של המהנדסים והחוקרים המובילים ביותר בה. בראיונות שהתקיימו עם העוזבים הסתבר כי סיבותיהם היו מאוד דומות: “בחברה שלנו, הדרך היחידה להתקדם בתפקיד או לקבל העלאה בשכר היא להפוך למנהל. אבל אני אוהב את העבודה היצירתית יותר שמתבצעת מתחת לדרג הניהולי, לכן אני עוזב לחברה חדשה בה פיתוח של מוצר טוב ומצליח יעניק לי יותר כסף ויוקרה מקצועית”.

 

הדוגמה הזאת מדגישה את חשיבות התמריצים בהנהגת מדיניות של חדשנות ויצירתיות בארגון. כמובן שאין הכוונה לומר כי כסף הוא התמריץ היחיד המעורר את העובדים לחדשנות. ההפך, הרצון האנושי הטבעי לחדש ולמצוא פתרונות יצירתיים לבעיות, הוא זה שמייצר רעיונות חדשים. אך שיטת תגמול טובה תבהיר לעובדים כי מושם על כך דגש רב בארגון ותמריץ אותם בכיוון הנכון.

 

כמה רעיונות להמרצת החדשנות בעזרת שיטות תגמול שונות:

 

בנו מסלולי קריירה לתפקידים יצירתיים: דאגו למסלולי קידום שאינם רק לתפקידי ניהול, בעיקר עבור מעצבים ומהנדסים או כל אחד אחר. מסלול קידום כזה יכול להיות “אחראי פיתוח וחדשנות”, “רכז רעיונות” וכדומה.

 

בנו מערך של פרסים בונוסים והכרה פומבית לרעיונות חדשים: הפכו את האנשים היצירתיים והחדשניים בארגון שלכם לגיבורים. לא רק את אלה שהצליחו אלא גם אלו שהרעיונות שלהם היו פחות טובים ומוצלחים אך  השקיעו מאמץ בניסיון נכון לחדש וליצור.

 

תנו בונוסים נקודתיים לרעיונות: תגמלו אדם או קבוצה שהציעו רעיונות טובים. ואם הרעיונות הללו גם הוכיחו עצמם כעובדים, תנו להם בונוס ייחודי, מגיע להם.

 

דאגו להמשכיות בעבודה על פרויקטים חדשים: אנשים יצירתיים מונעים ע”י הרצון לפתח וליצור, דאג בסוף כל פרויקט להמשך עבודה על הרעיון הבא.

 

 

הרעיונות הבסיסים שהוצגו במאמר זה יכולים להתקיים בעסקכם – כל מה שנשאר הוא להתחיל ביישום השיטות ולחכות להצפה של רעיונות חדשניים.

בהצלחה!

 

*יריב אליאב ולילך וסרמן יועצים ארגוניים, חברת עמיתים, מתוך: Beyond enterpreneurship Collins & Lazier

 

כל הכתוב לעיל הינו בגדר מידע בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ מקצועי

 

מעוניינים בייעוץ אישי לגבי העסק שלכם? חייגו עכשיו: 1-800-33-44-77

 

אני מאשר כי קראתי והבנתי את תנאי השימוש באתראני מאשר/ת קבלת דיוור אלקטרוני והודעות שיווקיות למייל מעת לעת ממ.ט.י. חיפה.